I februar 2018 var Nansen Fredssenter involvert i en innovasjonslab i byen Pasto, i Narino-regionen i Colombia. Laben ble organisert av den iberoamerikanske generalsekretæren. Laben samlet mer enn 100 deltakere fra store deler av Latin-Amerika, og oppdraget var å finne fredelige løsninger for Colombia i veien videre. Vårt bidrag var en presentasjon av dialogarbeidet vårt samt en workshop i dialogmetoder og hvordan de kan brukes for konfliktløsning og fredsarbeid. I løpet av workshopen fikk enkelte deltakere sin første mulighet til å snakke om erfaringer de gjorde i konfliktårene.
Balkan
“Youth Leadership for Peace” er prosjekt som fokuserer på fred og forsoning på tvers av 17 distrikter i Bosnia Herzegovina og Serbia. Prosjektet bidrar til å gi ungdom i områdene økt motstandskraft mot radikalisering, hat, vold og fremmedfrykt. Nansen fredssenter utviklet prosjektet i tett samarbeid med Nansen Dialogsentrene i Prijedor, Sarajevo, Mostar, Belgrade og Osijek, samt the Research Centre for Defence and Security (Serbia). Vi avventer avgjørelse på om prosjektet går videre fra UD innen høsten 2018.
Afghanistan
Nansen Fredssenter har vært aktiv i Afghanistan siden 2003, og har i flere år samarbeidet med Afghanistankomiteen for å styrke lokal kapasitet i dialog og konflikthåndtering i Afghanistan. Konfliktnivået er generelt høyt lokalt og nasjonalt i Afghanistan, og det er få gode institusjonelle mekanismer for konfliktløsning i landet. Derfor er det viktig at folk blir bedre til å håndtere konflikter i familien og i samfunnet. Nansen Fredssenter bidrar med kurs i dialog og konflikthåndtering for lokalt ansatte i Afghanistankomiteen. Afghanistankomiteen driver blant annet jordmorutdanning og har mye kontakt med jordmødre rundt i landet.
Jordmor er et av få kvinneyrker som har status og blir akseptert av alle, og slik har de en helt spesiell rolle i samfunnet. I 2014 ble det arrangert to workshop med fokus på jordmødres arbeid. Dr. Khadija er en samarbeidspartner som i flere år har inkludert fredsundervisning i undervisning av jordmorstudenter, og arbeidet hennes er utgangspunktet for fredsarbeidsdelen av pensum for jordmorutdanningen og andre helsefaglige utdanninger.